Als je niet zelf de bron bent, sta je bij een supermarkt met 1-0 achter

Afgelopen weken stonden in het teken van groei. De industrie waar we in opereren is gebaseerd op groei, maar dit is voor meerdere uitleg vatbaar. Zo vond groei plaats bij de DFG-groep door drie plantenexporteurs samen te voegen en maakte ze bekend dat het bedrijf gaat investeren in productiebedrijven in Kenia en Ethiopië.

Dit lijken goede stappen van DFG. Je hebt tenslotte geen drie inkopers nodig die allemaal hetzelfde inkopen. Daarnaast is geld in Afrika duur en in Nederland kost het niets. Een paar miljoen overhevelen naar een kwekerij moet geen probleem zijn. Reden hierachter is natuurlijk controle krijgen op de keten. Als je tegenwoordig niet meer kunt vermelden dat jezelf de bron bent bij een supermarkt sta je gelijk met een tegen nul achter.

Wie ook op groei uit was afgelopen weken was Royal FloraHolland. Floriway werd ineens uit de hoge hoed getoverd. Ze had het goed stil weten te houden en overviel daar wel een aantal mensen mee in de sector. Groei kan dus soms ook onvoorspelbaar zijn.

Groei in haar carrière was ook wat onze dochter zocht. Op zoek naar een stageplaats voor haar studie aan de Hogeschool Rotterdam waar ze ook in een honours programma meedraait. Haar motto is: ‘goed je best doen en keihard werken’. Ik had haar zoektocht voor deze stageplaats netjes gedeeld via mijn LinkedIn-account om te zien of er reacties uit de groene sector zouden komen.

Binnen een week had ze een stage geregeld en tot aan Hilversum kwamen verzoeken binnen van automotive-, medische bedrijven en semioverheid. Ze kon kiezen. Niet één bedrijf uit onze sector reageerde. Wachten die allemaal op het eind van het virus en gaan dan weer eens aan de slag?

Bij Forum voor Democratie is de groei er flink uit sinds de vuile was is buiten komen te hangen. De ‘uil van Minerva’ dacht even het hele land te veroveren totdat bleek dat hij en zijn vriendjes niet helemaal zuiver op de graad zijn. Zo knip je dus jezelf en je partij met wortel en tak uit de samenleving.

Blijft over de echte groei en bloei van onze industrie. Voor iedereen een heel raar jaar, van gigantische doordraai tot aan mega drukte voor bepaalde producten. Dachten we in maart nog dat de wereld zou vergaan, blijkt het uiteindelijk nog goed te komen. Laat het desondanks maar snel 2021 worden.

Feico Smit,

General manager ADI Logistics Consulting

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties