Vakblad voor de Bloemisterij Markt & Trends ‘Approved’ is het magische woord in de Verenigde Staten

‘Approved’ is het magische woord in de Verenigde Staten

0

Rijdend op de snelweg in de USA en luisterend naar de radio krijg je zo nu en dan reclameblokken voorgeschoteld. Waar ze in Nederland van pindakaas tot wasmiddel gaan, heb je hier toch zeker  een echte top 3. Nieuwe auto’s, advocaten en verzekeringen.

Een van de grootste verzekeringsmaatschappijen in de USA  is Geico. Erg makkelijk voor mij want eindelijk kan iemand mijn naam goed spellen. Geico met een F.  Meestal gaan deze reclames over autoverzekeringen. En die zijn niet goedkoop. Kan ook niet anders, want nummer 2 op de lijst gaat over advocaten die je wel even willen helpen als je een ongeluk hebt gehad met je auto en de tegenpartij of verzekering het vel over de neus willen halen.

Waar je in Nederland vergeleken met hier een fooi krijgt, proberen deze advocaten alles eruit te peuteren wat mogelijk is. Dat ze zelf hier een goede vergoeding tegenover stellen is niet meer dan verwonderlijk. De schoorsteen moet tenslotte wel blijven roken.

In het geval je een zeer respectabel bedrag krijgt uitgekeerd kun je gelijk door naar de dealer voor een nieuwe auto. Nou is er bijna niemand die gelijk zijn auto kan aftikken in de USA. Iedereen koopt zijn auto op krediet. ‘Approved, approved, approved’ is het magische woord hier. Iedere dealer roept het van zijn dak dat hij je een lening kan verzorgen. Dat krijgen van de lening heet ‘Approved’.

Ondanks dat auto’s hier veel goedkoper zijn dan in Nederland is er niemand die spaart voor een auto. Een auto ‘leen je bij de bank’. Geen hond die denkt dat er dan maar een goed tweedehandsje moet komen als er niet genoeg geld is. Een spiksplinternieuwe pick-up truck moet er komen.

Voor alles kun je hier geld lenen. Een nieuw terras, een koelkast en zelfs je BBQ bij de plaatselijke bouwmarkt kun je zelfs op afbetaling krijgen. Helemaal gek zouden wij denken, hier heel normaal.

Genoeg om over na te denken als ik weer eens in de auto zit van farm naar farm. We hebben naast het hoofdbedrijf in New Jersey namelijk nog drie satellietbedrijven waar we eenjarige- en meerjarige tuinplanten maken en in het najaar Belgische bollen. Gelukkig is mijn denkbeeldige Route 66 lang genoeg om nog eens goed na te denken over hoe gek de hele wereld eigenlijk wel niet is geworden. De uitdaging is er gelukkig niet minder om geworden.

Feico Smit,

Senior consultant voor Garden State Growers

Reageer op dit artikel

avatar