Vakblad voor de Bloemisterij Corona ’Ik maak me zorgen over mijn bedrijf”

’Ik maak me zorgen over mijn bedrijf”

0

Na China zit sinds deze week een flink deel van Italië op slot. Exporteurs op Italië lijden schade. „Ik maak me zorgen over mijn bedrijf”, zegt Machiel Rijsdijk van Kobitex.

Machiel Rijsdijk van exporteur Kobitex levert aan 120 tuincentra in Italië. Hij vindt het moeilijk nog optimistisch te blijven. Een groot deel van Italië zit voorlopig nog op slot en ook richting het zuiden worden regels steeds verder aangescherpt. „Ik heb arbeidstijdverkorting aangevraagd, want er is even niets te doen. Voor mijn personeel is het onzeker. Niemand weet hoe lang dit gaat duren”, zegt Rijsdijk.

De onrust is in heel Italië voelbaar. Zuidelijke klanten van Kobitex vrezen ervoor dat zij de volgende regio zijn die aan de beurt is en zijn daarom voorzichtig met bestellen. „Sommige klanten hebben spek op de botten, maar anderen totaal niet. Het is zorgelijk wat er gebeurt. Ook voor mijn bedrijf.”

Roebel hard gedaald

Exporteurs melden dat op andere landen de afzet nog redelijk goed doorloopt. Vrouwendag is bij exporteurs goed verlopen. „Maar”, zegt Harry Brockhoff van Dutch Flower Group, „nu moet er nog betaald worden.”

De vrees voor het coronavirus en de oliecrisis hebben er deze week voor gezorgd dat de beurzen onderuit zijn gegaan. De Roebel is maandag 9 maart hard in waarde gedaald. Christina van der Voort van Flowerportal ziet dat klanten in paniek raken. „Als de koersen 15 a 20% zakken, dan is dit de gezonde marge van de klant. Alle winst zit hierin. Het risico is dat een klant met de betalingen wacht tot de valutakoers weer stabiel is.”

Meer lezen over de effecten van corona en het verloop van Vrouwendag? Lees het artikel dat op 13 maart in het Vakblad voor de Bloemisterij verschijnt alvast hier.

Cindy van der Zwet
Is redacteur Markt & Trends bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Zij schrijft onder meer over de afzet, marketing en digitalisering.

Reageer op dit artikel

avatar